Δοκιμασία Φωνητικής & Φωνολογικής Εξέλιξης των παιδιών
Το συγκεκριμένο τεστ είναι το μοναδικό στην κατηγορία του διαγνωστικό εργαλείο το οποίο ασχολείται με την αξιολόγηση του φωνολογικού συστήματος των ελληνόφωνων παιδιών και το οποίο έχει σταθμιστεί σε ελληνικό πληθυσμό. H δοκιμασία στηρίχτηκε στα αποτέλεσμα μακροχρόνιας ερευνητικής εργασίας για την φωνητική και φωνολογική εξέλιξη των παιδιών στην Ελλάδα η οποία οργανώθηκε και υλοποιήθηκε από την ομάδα Έρευνας του Πανελλήνιου Σύλλογου Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών σε δείγμα 300 παιδιών ηλικίας 2,6 έως 6,0 ετών.
Με την χορήγηση της συγκεκριμένης δοκιμασίας ο λογοθεραπευτής είναι σε θέση:
- Να καταγράψει το φωνητικό ευρετήριο του παιδιού και αν αυτό αντιστοιχεί στην χρονολογική του ηλικία
- Να αξιολογήσει την αντιθετική λειτουργία των φωνημάτων
- Να αναλύσει το φωνολογικό του σύστημα
- Να καταγράψει τους φωνοτακτικούς συνδυασμούς , που μπορεί να κάνει το παιδί
Ο λογοθεραπευτής είναι σε θέση να καταγράψει στο σύστημα ενός παιδιού τόσο τις δομικές διαδικασίες απλοποίησης (πτώση φωνήματος ή συλλαβής, αναδιπλασιασμούς, μετάθεση ή μετακίνηση κ.α) όσο και τις συστημικές διαδικασίες απλοποίησης (εμπροσθοποιήσεις,οπισθοποιήσεις, στιγμικοποιήσεις, ηχηροποιήσεις , χειλικοποιήσεις κ.α)
Mε την ολοκλήρωση της δοκιμασίας και την ανάλυση των αποτελεσμάτων ο λογοθεραπευτής είναι σε θέση σύμφωνα με τις διαδικασίες απλοποίησης που υλοποιεί το παιδί να βρει χρονολογικά το στάδιο της φωνολογικής του εξέλιξης και να το συγκρίνει με αυτό των συνομηλίκων του.
Στη χορήγηση περιλαμβάνεται και αδρή εξέταση των οργάνων φώνησης-άρθρωσης. Για αδρή εκτίμηση του φωνολογικού συστήματος του παιδιού μπορεί να χορηγηθεί και η σύντομη μορφή της δοκιμασίας (screening).
Επιμέλεια: Βαγγέλης Βασιλείου, Λογοθεραπευτής-υποψήφιος Διδάκτωρ Λογοθεραπείας
Βιβλιογραφία/Παραπομπές:
Δοκιμασία Φωνητικής και Φωνολογικής Αξιολόγησης, Ομάδα Έρευνας Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών Αθήνα, Μάρτιος1995